fbpx
Ga naar content

Verbouwen van een bestaande woning: Veelgestelde vragen

Verborgen gebreken zijn gebreken die niet zichtbaar waren bij de oplevering of tijdens de onderhoudsperiode, maar die er toen wel al waren.

U zult uw aannemer wel eerst een redelijke termijn moeten geven om te reageren op uw klachten en om eventuele gebreken te herstellen. Als dit niet tot een bevredigende oplossing leidt, kunt u het geschil voorleggen aan een rechter.

In dat geval is het verstandig om eerste contact op te nemen met een in bouwrecht gespecialiseerde advocaat. Hij kan u een inschatting geven van uw kansen, de risico's en de kosten verbonden aan een gerechtelijke procedure.

Let op: als u in uw overeenkomst met uw aannemer bent overeengekomen dat de Raad van Arbitrage ook over het geschil mag oordelen, dan kunt u het geschil ook deze raad voorleggen.

U kunt het beste alle punten waarover u niet tevreden bent op laten nemen in het opleveringsrapport. Onder dit rapport hoort de aannemer ook zijn handtekening te zetten. Hiermee vraagt u de aannemer om deze punten te herstellen. In feite zegt u hiermee dat u de oplevering aanvaardt mits de genoemde punten nog hersteld worden.

In het bestek staat precies beschreven wat er is overeengekomen om te (ver)bouwen. Hierin wordt verwezen naar de tekeningen en de van toepassing zijnde algemene voorwaarden.

U mag de oplevering van de verbouwing weigeren als het niet voor ingebruikneming geschikt is. U moet hier denken aan het opleveren van een verbouwde badkamer die nog niet op het riool is aangesloten. Of een geplaatste keuken waar de electriciteit nog niet in is gelegd. Kleine gebreken die in de onderhoudstermijn kunnen worden hersteld, geven u geen reden om de oplevering te weigeren.

Een onderhoudstermijn kan in aannemingsovereenkomsten worden opgenomen. Dit betekent dat de gebreken die zich openbaren na de oplevering, maar binnen de afgesproken onderhoudsperiode ook nog door de aannemer hersteld worden.

 

Maak kennis met onze scheidingsexperts

De drie beloftes van Judex

  • ONTZORGING

    Van oriëntatie tot afwikkeling: Judex biedt een totaaloplossing die ontzorgt.

  • PERSOONLIJK

    Service van Judex is altijd persoonlijk en afgestemd op uw specifieke behoeften.

  • KWALITEIT

    Judex werkt alleen samen met de beste gecertificeerde deskundigen.

Uw scheiding is in deskundige handen

Lees meer over onze kwaliteitskeurmerken

Op zoek naar een mediator?

We hebben een handige vergelijker ontwikkeld die gebruikt kan worden om een geschikte mediator te vinden voor o.a. hulp bij scheiding.

Vind uw mediator
Terug naar boven