fbpx
Ga naar content

Eerste aanmaning ontvangen? Betalen of niet?

Toen ik in 1992 als aankomend student met de trein arriveerde in Utrecht werd ik direct geconfronteerd met een niet onknappe jongedame in een kort rokje die mij een aantrekkelijk aanbod deed. Ik kon gratis vijf cd´s uitkiezen als ik klant werd bij een bedrijf, op de voorwaarde dat ik eens in de drie maanden een boek, cd of iets anders zou afnemen.

Hoewel ik het moest doen met een studiebeurs (die ook in die dagen niets voorstelde) tekende ik de overeenkomst. Of dit nu kwam door de 5 gratis cd´s of door de charmes van de jongedame kan ik me niet meer helder voor de geest halen.

Kleine lettertjes

De jongedame heb ik nooit meer gezien, maar het bedrijfslogo dat op het door mij getekende contract stond, helaas wel. Als student lagen mijn prioriteiten in het eerste jaar niet bij cd´s, maar zoals het iedere gezonde Hollandse jongen betaamt, bij uitgaan en feestvieren. Kortom ik kocht geen cd, boek of iets anders. Daar had het bedrijf natuurlijk in voorzien, want ik kreeg keurig ieder kwartaal een boek toegezonden met de daarbij horende factuur (tja, de kleine lettertjes). Een goede manier om van de overtollige voorraad boeken af te komen, denk ik, want het waren niet bepaald de boeken die je met plezier zou gaan zitten lezen.

De factuur bleef, net als het boek dus, liggen. Een eerste aanmaning volgde, een tweede, een derde, een vierde, een vijfde, en allemaal keurig genummerd. En dan na een paar maanden, ja hoor, daar was hij dan, de aanmaning van het incassobureau. Op dat moment maakte ik snel de oorspronkelijke hoofdsom over en ……..ik kwam ermee weg!

Vijfde aanmaning

Dat was makkelijk! Ik kan u vertellen dat ik in die paar jaar dat ik aan dat contract vastzat niet eerder dan na de vijfde aanmaning ging betalen. Ik wist immers dat daarna de zaak in handen zou worden gesteld van het incassobureau en dat het bedrijf genoegen zou nemen met betaling van het oorspronkelijk verschuldigde bedrag. Mijn betaalgedrag werd door het incassobeleid van het bedrijf zelf dus beïnvloed, in dit geval negatief voor het bedrijf.

Ik heb ditzelfde ook wel eens geprobeerd bij de kabelmaatschappij. Maar daar gebeurde precies het omgekeerde. Die sloten me gewoon af, en sloten me pas weer aan als alles betaald was, dus ook de ontstane kosten. Geen gezeur, geen gemaar, gewoon betalen. Ik had immers een dienst geleverd gekregen en moest daarvoor de tegenprestatie leveren. En ze hadden natuurlijk gelijk. Ik kan u vertellen dat ik die facturen daarna nooit meer te laat betaald heb. Mijn gedrag werd in dit geval positief beïnvloed door het beleid van de kabelmaatschappij.

Wat ik met de voorgaande voorbeelden wil aangeven is dat het debiteurenbeleid van elk bedrijf invloed heeft op de betalingsmoraal van u en mij. Bedrijven met weinig incassoproblemen zijn meestal bedrijven die:

  • Niet teveel herinneringen en aanmaningen sturen en deze evenmin nummeren. Hoe meer u ervan ontvangt, hoe minder serieus u ze in het algemeen neemt.
  • Eventuele betalingsafspraken direct schriftelijk bevestigen en vervolgens niet meer van deze afspraak afwijken.
  • Niet bang zijn om de vordering uit handen te geven.
  • Vorderingen niet oud laten worden. Hoe ouder de vordering is op het moment dat je die uit handen geeft, hoe kleiner de kans dat deze geïncasseerd wordt.

Doe er uw voordeel mee.

Job Leijten is gerechtsdeurwaader bij Nedland Gerechtsdeurwaarders & IncassoUw reactie is welkom op info@nedlandgdw.nl.

Terug naar boven