praktijkvoorbeelden

Terug naar overzicht

Wanprestatie door vakantiebungalow zonder verwarming?

De heer en mevrouw Kaasschaver besluiten de kerstvakantie door te brengen in Drenthe. Ze huren voor twee weken een luxe vakantiebungalow in een vakantiepark. Buiten is het bitter koud. Direct al de eerste dag valt de verwarming uit. De verhuurder stuurt onmiddellijke een monteur, die de kachel niet aan de praat krijgt.

De verhuurder biedt onmiddellijk daarop de huurders een andere, identieke bungalow aan waar de kachel het wel doet. En een korting op de huur voor het ondervonden ongemak plus een dinerbon.

Maar de heer en mevrouw Kaasschaver, die een halve dag in de kou hebben gezeten, willen met onmiddellijke ingang van de hele overeenkomst af. Hebben zij gelijk?

Een in de winter niet werkende kachel in een vakantiebungalow levert in beginsel wanprestatie op. Als de verhuurder niets had gedaan, geen monteur had gestuurd en geen vervangende bungalow had aangeboden, hadden de huurders gelijk gehad.

Maar de verhuurder heeft het goedgemaakt, door - toen bleek dat de kachel niet meer aan de praat was te krijgen - direct een vervangende bungalow aan te bieden, plus een korting op de huur vanwege het feit dat de huurders een halve dag in de kou hebben gezeten, plus een dinerbon.

Geen wanprestatie van de verhuurder dus. De familie Kaasschaver zal de huurverplichtingen (de huursom) gewoon moeten nakomen.