Consument beschermd tegen telefonische acquisitie energiemaatschappij

Terug naar overzicht

Consument beschermd tegen telefonische acquisitie energiemaatschappij

0 Beoordelingen

20-06-2011 | redactie Judex

Consument beschermd tegen telefonische acquisitie energiemaatschappij

De rechtbank in Utrecht bepaalde onlangs dat een energiemaatschappij onzorgvuldig te werk gegaan was bij het telefonisch werven van een nieuwe klant. De rechter concludeerde dat de consument de energienota's niet hoefde te betalen.

Telefoongesprek opgenomen

De energiemaatschappij had de consument telefonisch benaderd en een deel van dit telefoongesprek opgenomen. Tijdens dit gesprek werd ondermeer het volgende aan de consument voorgehouden:

‘Mooi, dan hebben we alles doorgenomen. U ontvangt binnen enkele dagen een bevestiging van de gemaakte afspraken en de productvoorwaarden in huis. Na ontvangst van dit welkomstpakket heeft u zeven dagen de tijd om de overeenkomst schriftelijk te annuleren. Mooi dan is alles duidelijk en beëindig ik nu de opname van dit gesprek.'

Volgens de energiemaatschappij was tijdens dit telefoongesprek een overeenkomst tot stand gekomen. De consument beweerde echter dat hij, nadat de opname beëindigd was, aan de medewerker van de energiemaatschappij verklaard had dat hij niet op het aanbod in wilde gaan.

Koop op afstand

De rechter in Utrecht stelt voorop dat er hier sprake is van een koop op afstand. Dit is van belang omdat er juist bij een koop op afstand (aankopen via internet, telefoon, fax of door middel van een bestelbon uit een tijdschrift) bijzondere wettelijke regels gelden die bedoeld zijn om u als consument te beschermen.

Een van die beschermingsregels luidt dat de verkoper ervoor moet zorgen dat de overeenkomst schriftelijk aan de consument bevestigd wordt uiterlijk op het moment waarop de zaak (lees: het product) wordt afgeleverd. De energiemaatschappij kon deze schriftelijke bevestiging niet aan de rechter tonen.

Bovendien vond de rechter dat de energiemaatschappij het gehele telefoongesprek had moeten vastleggen en niet slechts een gedeelte hiervan. Nu kon niet meer achterhaald worden of de consument, zoals hij beweerde, later in het telefoongesprek alsnog had aangegeven niet van het aanbod gebruik te willen maken.

Schriftelijke bevestiging van overeenkomst ontbreekt

Volgens de rechter levert het telefonisch benaderen van (potentiële) afnemers van gas en elektriciteit het risico op dat de consument niet precies weet wat hij nu eigenlijk afspreekt en wat de overeenkomst precies inhoudt. Door niet het gehele telefoongesprek op te nemen en door evenmin een schriftelijke bevestiging aan de consument te sturen, komen deze risico's voor rekening van de energiemaatschappij.

De rechter komt dan ook tot de conclusie dat niet vast is komen te staan dat er tussen partijen een overeenkomst tot stand gekomen is. De nota's van de energiemaatschappij hoeven dan ook niet betaald te worden.

Dit artikel is geschreven door de redactie van Judex.nl. Uw vragen of reactie zijn welkom op info@judex.nl

Beoordelingen

Log in of registreer en geef ook uw beoordeling.