praktijkvoorbeelden

Terug naar overzicht

Bij internetaankoop geldt bedenktijd van zeven dagen

Pim Jansen besteld via het internet een laptop. De laptop wordt na enkele dagen geleverd en na het uitpakken van de computer bemerkt Pim dat de laptop toch niet helemaal voldoet aan de door hem gewenste specificaties.

Pim stuurt de webwinkelier gelijk een e-mail met de mededeling dat hij de koop ongedaan wil maken en vraag daarbij hoe hij de laptop terug kan sturen. De webwinkelier wijst Pim erop dat hij de koop niet meer ongedaan kan maken aangezien in de kleine lettertjes vermeld staat dat een product alleen met ongeopende verpakking nog retour gezonden kan worden.

Pim laat het er niet bij zitten en vraagt een advocaat hoe het precies zit. Deze advocaat wijst Pim erop dat hij een wettelijk recht heeft om de laptop tot zeven dagen na ontvangst retour te zenden en de koop ongedaan te maken. Dit geldt ook als Pim de laptop al uit de verpakking heeft gehaald. De advocaat stuurt de webwinkelier een brief en sommeert de eigenaar van de website om alsnog mee te werken aan het annuleren van de koop. Daarop laat de verkoper weten dat hij zal meewerken aan de door Pim gewenste ontbinding van de koopovereenkomst.

Pim krijgt het betaalde aankoopbedrag van de laptop inclusief de door hem betaalde verzendkosten teruggestort. Wel moet Pim de kosten van de retourzending van de laptop voor zijn rekening nemen.