Waar en hoe kan ik een klacht tegen een uitkeringsinstantie indienen?

Terug naar overzicht

Waar en hoe kan ik een klacht tegen een uitkeringsinstantie indienen?

Uw klacht tegen een uitkeringsinstantie, zorgverzekeraar of gemeente kunt u mondeling en schriftelijk indienen. Meestal heeft een schriftelijke klacht meer effect. Bovendien hebben de meeste uitkeringsinstanties, zorgverzekeraars en gemeenten een eigen klachtenregeling waarin precies vermeld staat hoe u een klacht kunt indienen.

Op de websites van de meeste instanties vindt u deze klachtenregelingen terug. Enkele voorbeelden van klachtenregelingen treft u hieronder aan:

In veel gevallen heeft de betreffende instantie een speciaal klachtenformulier dat u kunt gebruiken om uw klacht te omschrijven. Is er geen klachtenformulier of reglement, dan kunt u zelf per brief de betreffende instantie laten weten waarover u een klacht wilt indienen.

Enkele tips voor het indienen van een klachtbrief:

  • Geef in het briefhoofd duidelijk aan dat het een klachtbrief betreft.
  • Omschrijf zo duidelijk mogelijk wat er zich heeft voorgedaan en op welke wijze u behandeld bent. Noem data, tijdstippen en namen van personen waarmee u te maken heeft gehad.
  • Vraag de uitkeringsinstantie om u klacht spoedig in behandeling te nemen.
  • Voorzie de brief van een datum, uw handtekening en uw contactgegevens.