Zoeken
Veelgestelde vraag: Wat is het woningwaarderingsstelsel?
Dat is een door de overheid vastgesteld puntensysteem waarmee de redelijke huur kan worden vastgesteld. Dit systeem geldt met name voor ‘lagere' huurprijzen (niet-geliberaliseerde woonruimte).
Veelgestelde vraag: Wat is de huurcommissie?
Een overheidsinstantie die onder meer beslist over geschillen tussen verhuurder en huurder over hoogte van redelijke servicekosten, over de vraag of voorstellen van de verhuurder tot verhoging van de huurprijs of voorstellen van de huurder tot verlaging van de huurprijs redelijk zijn. De huurcommissie doet geen uitspraken over beëindiging van de huurovereenkomst.
Veelgestelde vraag: Wat zijn werkbare werkdagen?
Werkdagen worden als onwerkbaar beschouwd als daarop door omstandigheden buiten de aansprakelijkheid van de ondernemer gedurende tenminste 5 uren het grootste deel van werknemers of machines niet kan worden gewerkt. Niet als werkdagen worden beschouwd algemeen erkende, door de overheid of in een CAO voorgeschreven rust- en feestdagen, vakantiedagen en andere vrije dagen. Een jaar telt gemiddeld 180 werkbare dagen.
Veelgestelde vraag: Heb ik recht op schadevergoeding als het huis niet op tijd klaar is?
U kunt recht hebben op schadevergoeding als uw aannemer meer werkbare dagen nodig heeft gehad dan is overeengekomen in de koop-/aannemingsovereenkomst. Pas dan is het huis niet op tijd klaar. In uw overeenkomst is opgenomen op hoeveel schadevergoeding u recht heeft per werkbare dag die overschreden wordt.
Veelgestelde vraag: Wat is het proces-verbaal van oplevering?
Het proces-verbaal van oplevering is een schriftelijk stuk dat tijdens de oplevering van de woning wordt opgesteld. Hierop wordt aangegeven wat de gebreken zijn in de woning, die nog door de aannemer moeten worden hersteld. Het proces-verbaal dient door beide partijen ondertekend te worden. De gebreken die tijdens de opname van de woning zichtbaar waren en niet op het proces-verbaal staan vermeld, hoeft de aannemer niet te herstellen. Er wordt dan vanuit gegaan dat u met deze gebreken akkoord bent gegaan.
Veelgestelde vraag: Wat is een bestek precies?
In het bestek staat precies beschreven wat er is overeengekomen om te (ver)bouwen. Hierin wordt verwezen naar de tekeningen en de van toepassing zijnde algemene voorwaarden.
Veelgestelde vraag: Wanneer mag ik een oplevering van een verbouwing afkeuren?
U mag de oplevering van de verbouwing weigeren als het niet voor ingebruikneming geschikt is. U moet hier denken aan het opleveren van een verbouwde badkamer die nog niet op het riool is aangesloten. Of een geplaatste keuken waar de electriciteit nog niet in is gelegd. Kleine gebreken die in de onderhoudstermijn kunnen worden hersteld, geven u geen reden om de oplevering te weigeren.
Veelgestelde vraag: Wat is een onderhoudstermijn?
Een onderhoudstermijn kan in aannemingsovereenkomsten worden opgenomen. Dit betekent dat de gebreken die zich openbaren na de oplevering, maar binnen de afgesproken onderhoudsperiode ook nog door de aannemer hersteld worden.
Veelgestelde vraag: Wat zijn verborgen gebreken?
Verborgen gebreken zijn gebreken die niet zichtbaar waren bij de oplevering of tijdens de onderhoudsperiode, maar die er toen wel al waren.
Veelgestelde vraag: Kan ik een geschil met mijn aannemer voorleggen aan een rechter?
U zult uw aannemer wel eerst een redelijke termijn moeten geven om te reageren op uw klachten en om eventuele gebreken te herstellen. Als dit niet tot een bevredigende oplossing leidt, kunt u het geschil voorleggen aan een rechter. In dat geval is het verstandig om eerste contact op te nemen met een in bouwrecht gespecialiseerde advocaat. Hij kan u een inschatting geven van uw kansen, de risico's en de kosten verbonden aan een gerechtelijke procedure.Let op: als u in uw overeenkomst met uw aannemer bent overeengekomen dat de Raad van Arbitrage ook over het geschil mag oordelen, dan kunt u het geschil ook deze raad voorleggen.