Zoeken
Veelgestelde vraag: Wat zijn mijn mogelijkheden als de aannemer de opleveringsgebreken niet herstelt?
Als uw aannemer kenbaar heeft gemaakt dat hij de opleveringsgebreken niet wil herstellen of hij reageert niet op uw brieven waarin u vraagt de gebreken binnen een bepaalde termijn te herstellen, dan kunt u het geschil voorleggen aan een instantie. Uit de overeenkomst moet blijken of is afgesproken dat u geschillen bij de Raad van Arbitrage kunt voorleggen. Is dit niet afgesproken dan zult u het geschil door middel van een dagvaarding aanhangig dienen te maken bij de rechtbank. Vaak zult u hiervoor een advocaat nodig hebben.
Veelgestelde vraag: Wat kan ik doen als ik niet tevreden ben over de oplevering van een verbouwing?
U kunt het beste alle punten waarover u niet tevreden bent op laten nemen in het opleveringsrapport. Onder dit rapport hoort de aannemer ook zijn handtekening te zetten. Hiermee vraagt u de aannemer om deze punten te herstellen. In feite zegt u hiermee dat u de oplevering aanvaardt mits de genoemde punten nog hersteld worden.
Veelgestelde vraag: Wat is een bestek precies?
In het bestek staat precies beschreven wat er is overeengekomen om te (ver)bouwen. Hierin wordt verwezen naar de tekeningen en de van toepassing zijnde algemene voorwaarden.
Veelgestelde vraag: Wanneer mag ik een oplevering van een verbouwing afkeuren?
U mag de oplevering van de verbouwing weigeren als het niet voor ingebruikneming geschikt is. U moet hier denken aan het opleveren van een verbouwde badkamer die nog niet op het riool is aangesloten. Of een geplaatste keuken waar de electriciteit nog niet in is gelegd. Kleine gebreken die in de onderhoudstermijn kunnen worden hersteld, geven u geen reden om de oplevering te weigeren.
Veelgestelde vraag: Wat is een onderhoudstermijn?
Een onderhoudstermijn kan in aannemingsovereenkomsten worden opgenomen. Dit betekent dat de gebreken die zich openbaren na de oplevering, maar binnen de afgesproken onderhoudsperiode ook nog door de aannemer hersteld worden.
Veelgestelde vraag: Wat zijn verborgen gebreken?
Verborgen gebreken zijn gebreken die niet zichtbaar waren bij de oplevering of tijdens de onderhoudsperiode, maar die er toen wel al waren.
Veelgestelde vraag: Kan ik een geschil met mijn aannemer voorleggen aan een rechter?
U zult uw aannemer wel eerst een redelijke termijn moeten geven om te reageren op uw klachten en om eventuele gebreken te herstellen. Als dit niet tot een bevredigende oplossing leidt, kunt u het geschil voorleggen aan een rechter. In dat geval is het verstandig om eerste contact op te nemen met een in bouwrecht gespecialiseerde advocaat. Hij kan u een inschatting geven van uw kansen, de risico's en de kosten verbonden aan een gerechtelijke procedure.Let op: als u in uw overeenkomst met uw aannemer bent overeengekomen dat de Raad van Arbitrage ook over het geschil mag oordelen, dan kunt u het geschil ook deze raad voorleggen.
Mevrouw Versteegh treedt met ingang van 1 juli 2008 bij een ICT-onderneming in dienst op basis van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd voor de duur van een jaar. In de arbeidsovereenkomst is een proeftijd opgenomen...
Lees verder
De heer Vernooij is werkzaam op basis van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. In zijn arbeidsovereenkomst is een proeftijd opgenomen die afloopt op vrijdag 15 augustus 2008.
Lees verder
De heer Van der Wiel is op 1 februari bij een detacheringsbedrijf in dienst getreden op basis van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Partijen zijn daarbij een proeftijd van twee maanden overeengekomen.
Lees verder