Zoeken
Veelgestelde vraag: Wat betekent toelating?
Dat is de toestemming om gedurende een bepaalde tijd in Nederland te verblijven.
Veelgestelde vraag: Moet ik tijdens de sollicitatieprocedure spontaan iets melden over mijn medische status?
Nee. U bent alleen verplicht iets over uw medische achtergrond te vertellen als het gaat over een kwaal of aandoening waardoor u in feite ongeschikt bent voor de functie.
Veelgestelde vraag: Wat kan ik doen als ik een clausule krijg waarin psychische klachten worden uitgesloten?
U heeft in dat geval recht op een herkeuring. De medisch adviseur van de verzekeraar is verplicht om alle informatie die uit die keuring komt bij zijn herbeoordeling te betrekken. De kosten van de herkeuring worden gedragen door de verzekeraar. De verzekeraar kan een bijdrage in de kosten van herkeuring van u vragen. Als de verzekeraar ook na de herkeuring weigert om de clausule van de polis te halen, dan kunt u een klacht indienen bij de directie van de verzekeraar. Leidt dit ook niet tot schrapping van de clausule dan kunt u een klacht indienen bij de Ombudsman Financiële Dienstverlening. Daarna zou u de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening nog kunnen inschakelen.
Veelgestelde vraag: Hoe lang krijg ik een loongerelateerde WGA-uitkering?
De duur van de loongerelateerde WGA-uitkering wordt berekend aan de hand van uw arbeidsverleden. De optelsom van het feitelijk en fictieve arbeidsverleden. Elk jaar arbeidsverleden geeft recht op 1 maand loongerelateerde WGA-uitkering met een maximum van 38. Uw feitelijke arbeidsverleden bestaat uit de jaren vanaf 1 januari 1998 waarin u ten minste 52 dagen loon hebt ontvangen. Uw fictieve arbeidsverleden is het aantal jaren vanaf het jaar waarin u 18 jaar werd tot aan 1998. Het maakt dus niets uit als u in deze periode helemaal niet gewerkt heeft.
Veelgestelde vraag: Wanneer eindigt mijn WGA-loongerelateerde uitkering?
De loongerelateerde WGA-uitkering eindigt:Als u 65 jaar wordtAls u langer dan drie maanden verblijft in een land waarmee Nederland geen verdrag heeft gesloten over het uitbetalen van uitkeringenAls u gedetineerd raaktAls u de maximale uitkeringsduur bereikt heeft of u alsnog volledig en duurzaam arbeidsongeschikt wordt
Veelgestelde vraag: Wanneer heb ik recht op een WGA-vervolguitkering?
De vervolguitkering is een WGA-uitkering waar u recht op kunt hebben na afloop van de loongerelateerde WGA-uitkering. U heeft recht op een vervolguitkering als u gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent en minder verdient dan 50% van het bedrag dat u volgens de arbeidsdeskundige van UWV nog zou kunnen verdienen (uw zogenaamde restverdiencapaciteit).Ook heeft u recht op een vervolguitkering wanneer u niet voldoet aan de zogenaamde wekeneis. Deze wekeneis houdt in dat u in 36 weken voor uw eerste ziektedag gedurende tenminste 26 weken gewerkt moet hebben.
Veelgestelde vraag: Hoe hoog is de IVA-uitkering?
De hoogte van de IVA-uitkering bedraagt 75% van uw laatstverdiende salaris. Het inkomen boven het maximumdagloon wordt niet meegenomen voor de berekening van de IVA-uitkering. Wanneer u ernstig hulpbehoevend bent, kunt u een uitkering van 85% of 100% aanvragen.
Veelgestelde vraag: Kan ik in aanmerking komen voor een hogere IVA-uitkering?
Wanneer u volledig arbeidsongeschikt bent en blijvend hulp of verzorging van anderen nodig heeft, dan kunt u in aanmerking komen voor een hogere uitkering van 100% of 85% van uw WIA-maandloon. U moet hiervoor zelf een uitkering bij het UWV aanvragen.
Veelgestelde vraag: Kan de arbeidsongeschiktheidsverzekeraar zonder meer verlangen dat ik mij laat keuren?
Nee, de verzekeraar moet hiervoor wel een goede reden hebben. De verzekeraar moet aangeven waarom hij een keuring nodig vindt. Ook moet de verzekeraar u er op wijzen dat u bezwaar kunt maken tegen de keuring.
Veelgestelde vraag: Via mijn werkgever kan ik een aanvullende WIA-gatverzekering sluiten. Moet ik daarvoor gezondheidsvragen beantwoorden?
Nee, de Wet op de Medische Keuringen verbiedt de verzekeringsmaatschappij in die situatie om gezondheidsvragen te stellen. Doet de verzekeraar dit toch, dan kunt u weigeren om de vragen te beantwoorden. Ook kunt u een klacht indienen bij de Ombudsman Financiële Dienstverlening.