Welke garantie heb ik als ik een product koop?

Terug naar overzicht

Welke garantie heb ik als ik een product koop?

Als u als consument een product koopt, heeft u recht op een goed product. Dit houdt in dat u van een product mag verwachten dat het een bepaalde tijd deugdelijk functioneert. U moet het product dus gedurende een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken.

Er zijn in feite twee soorten garantie: de wettelijke garantie en de extra garantie (soms verkopers- of fabrieksgarantie genoemd).

Wettelijke garantie

Volgens de wet heeft u als consument het recht op een product van een goede kwaliteit. Als het product wat u gekocht heeft niet goed is (in vaktaal: het product is ondeugdelijk), dan mag u van de verkoper verlangen dat hij het product gratis repareert of u een nieuw product geeft.

Wat u van een product mag verwachten hangt af van een aantal omstandigheden:

  • Wat was de prijs van het product? Van een dure koelkast mag u bijvoorbeeld meer verwachten dan van een goedkoop model.
  • Wat heeft de verkoper over het product gezegd? En wat is er eventueel in een reclame over het product gemeld?
  • Is het een merkproduct? Zo ja, gaat het om een A-merk of om een merk van een mindere kwaliteit?
  • Heeft u een nieuw of een tweedehands product gekocht?

Een voorbeeld.

U koopt een duur horloge. Na enige maanden ontstaan er wat krasjes op de lederen polsband en de rand van de wijzerplaat. Dit betekent niet dat het horloge ondeugdelijk is en dat u een beroep kunt doen op de garantie. Als echter blijkt dat het horloge niet goed op tijd loopt, is het wel ondeugdelijk. U mag van de verkoper verwachten dat hij het horloge gratis voor u repareert of dat u een nieuw horloge krijgt.

Hoe lang moet een product meegaan?

Dit hangt uiteraard af van het soort product dat u gekocht heeft. Een koelkast zal over het algemeen langer mee moeten gaan dat bijvoorbeeld een koptelefoon voor uw mp3-speler. Er is dus niet exact aan te geven hoe lang u een product zonder problemen zou moeten kunnen gebruiken.

Toch heeft u als consument een aantal aanknopingspunten:

  • Als een product gedurende de eerste zes maanden kapot gaat, dan gaat de wet ervan uit dat het product al ondeugdelijk was toen u het kocht. De verkoper zal eventueel moeten bewijzen dat u het product verkeerd gebruikt heeft. Gaat het product na zes maanden kapot? Dan moet u zo nodig kunnen bewijzen dat dit niet uw eigen schuld was.
  • Volgens een Europese richtlijn is de minimale wettelijke garantieperiode twee jaar. Dit betekent dat u er dus vanuit mag gaan dat een product bij normaal gebruik tenminste twee jaar goed te gebruiken moet zijn.
  • In de Nederlandse wet staat geen expliciete garantietermijn genoemd. U heeft een wettelijk recht op een deugdelijk product. In de praktijk betekent dit dat u meestal langer dan twee jaren recht heeft op een goed werkend product. De exacte duur zal afhangen van het soort product.

Wat kan ik eisen als ik een beroep wil doen op de (wettelijke garantie)?

Als er sprake is van een ondeugdelijk product, dan mag u van de verkoper verwachten dat hij het product gratis voor u repareert. Als dit niet mogelijk is, moet de verkoper u een nieuw product geven. De verkoper moet doen zonder dat u hier veel last van heeft en zonder dat het te lang duurt.

Een voorbeeld.

U koopt in een computerwinkel een dure computer van een A-merk. Na tien maanden gaat de computer stuk en gaat u terug naar de winkel. De winkelier zegt dat hij de computer terug naar de fabrikant in het buitenland moet sturen. Het gaat zeker drie maanden duren voordat u hoort wat er met uw computer aan de hand is.

U hoeft dit niet te accepteren. De verkoper kan zich niet achter de fabrikant verschuilen. Hij moet u dan maar tijdelijk een leencomputer geven. Ook kan hij ervoor kiezen om u dan maar een nieuwe computer te geven. De verkoper zal het probleem dan zelf maar met de fabrikant moeten oplossen.

Heb ik nog ergens recht op als de garantietermijn verstreken is?

Ja, meestal wel. Veel mensen denken dat ze geen rechten meer hebben als de (fabrieks)garantie verstreken is. Dat is niet waar. U heeft in feite altijd recht op een goed werkend product.

Wel kan de verkoper soms van u verlangen dat u een deel van de reparatiekosten of een nieuw product voor uw rekening neemt. Dit is bijvoorbeeld het geval als u het product al langere tijd op een normale manier heeft kunnen gebruiken.

Een voorbeeld.

Uw stofzuiger gaat na vier jaar kapot. U gaat terug naar de winkel. De stofzuiger blijkt niet meer te repareren. De verkoper biedt u een nieuwe stofzuiger aan voor de helft van de prijs. U heeft de stofzuiger immers vier jaar zonder problemen kunnen gebruiken.

Fabriekgarantie of verkopersgarantie

Als de verkoper of fabrikant u een bepaalde garantie geeft, is dat een garantie bovenop de wettelijke garantie waar elke consument recht op heeft. Denk bijvoorbeeld aan de fabrikant van een laptop die twee jaar fabrieksgarantie geeft. Als de laptop dan binnen deze termijn kapot gaat, hoeft u niet te bewijzen dat dit niet uw schuld was. Zonder fabrieksgarantie geldt dit alleen voor de eerste zes maanden.

Bijkopen van garantie

Soms biedt de verkoper aan dat u garantie kunt bijkopen. Lees dan altijd de voorwaarden goed door. Het is heel goed mogelijk dat u dan dezelfde rechten heeft die u op basis van de wettelijke garantie ook al heeft.

Een voorbeeld.

Joris de Jager koopt een dure mobiele telefoon die na anderhalf jaar normaal gebruik kapot gaat. Als Joris zich bij de verkoper meldt, deelt deze hem mede dat hij niets voor Joris kan doen. Volgens de verkoper had Joris dan maar gebruik moeten maken van het aanbod om garantie bij te kopen. Dit is niet juist. Joris mag erop rekenen dat hij zijn telefoon een aantal jaren normaal kan gebruiken. De verkoper moet dus zorgen voor een kosteloze reparatie of moet Joris een nieuwe telefoon geven.