Heb ik het recht om een product te ruilen?

Terug naar overzicht

Heb ik het recht om een product te ruilen?

Er bestaat geen wettelijk recht op ruilen. Veel winkels hebben een eigen beleid (‘ruilen binnen dertig dagen op vertoon van uw kassabon'), maar dit is in feite een gunst van de winkelier. Een winkel is dus in het algemeen niet verplicht om een product van u terug te nemen als het product u niet bevalt.

Ruilbeleid verschilt van winkel tot winkel

Een winkel die wel een ruilbeleid hanteert, mag zelf weten hoe dit ruilen kan plaatsvinden. Bij sommige winkels krijgt u zonder problemen uw geld terug, bij andere winkels krijgt u een tegoedbon. Let dus goed op voordat u een product koopt of u kunt ruilen en zo ja, onder welke voorwaarden.

Ruilen bij internetaankopen

Als het gaat om aan aankoop via het internet (of via de telefoon, de fax of een bestelcoupon) dan spreekt men ook wel van een ‘koop op afstand'. In die situatie heeft u meestal een wettelijk recht om een aankoop binnen zeven dagen te annuleren. De verkoper moet u dan uw geld teruggeven.

In de praktijk betekent dit dat u bij internetaankopen meestal wel kunt ruilen (binnen de termijn van zeven dagen).

Ruilen van een kapot product

Als een product binnen een bepaalde termijn kapot gaat, spreekt men ook wel van een ondeugdelijk product. In dat geval kunt u een beroep doen op de wettelijke garantie of eventuele verkopers- of fabrieksgarantie.

De verkoper is in die situatie in het algemeen verplicht om het product gratis te repareren. Als dit niet meer kan, moet de verkoper u een nieuw product geven.