Zoeken
Bij het opzeggen van een abonnement of lidmaatschap moet u meestal een opzegtermijn in acht nemen. Deze opzegtermijn verschilt doorgaans van één tot drie maanden, hoewel ook een langere opzegtermijn in uitzonderingssituaties mogelijk is.
Lees verder
Mathilde Dop wil een vriend een stropdas voor zijn verjaardag geven. Ze koopt de das en laat deze netjes als kado verpakken. De vriend van Mathilde is echter niet zo gecharmeerd van het bloemetjesmotief en laat Mathilde voorzichtig weten dat hij de das graag zou ruilen.
Lees verder
Joseline Versteegh is rechtenstudente en koopt in een computerwinkel een nieuwe laptop. Volgens de verkoper koopt zij een topproduct van een van de beste fabrikanten. De fabrikant geeft een fabrieksgarantie van twee jaar. Als Joseline 150 euro extra betaalt, wordt deze termijn verlengd tot drie jaar. Joseline besluit hier geen gebruik van te maken.
Lees verder
Martijn van der Velden is een horlogefanaat. Na enige jaren sparen besluit hij bij een exclusieve juwelier een handgemaakt Zwitsers uurwerk te kopen van ruim vierduizend euro. De blijdschap van de aankoop is van korte duur.
Lees verder
U kunt een koopovereenkomst ontbinden als de verkoper een kapot product dat u gekocht heeft niet wil laten repareren en hij ook geen andere oplossing biedt. Stel dat hij u geen nieuw product wil of kan geven. U kunt dan besluiten de koop ongedaan te maken (in vaktaal: de koop ontbinden).
Lees verder
Er bestaat geen wettelijk recht op ruilen. Veel winkels hebben een eigen beleid (‘ruilen binnen dertig dagen op vertoon van uw kassabon’), maar dit is in feite een gunst van de winkelier.
Lees verder
Als u als consument een product koopt, heeft u recht op een goed product. Dit houdt in dat u van een product mag verwachten dat het een bepaalde tijd deugdelijk functioneert. U moet het product dus gedurende een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken.
Lees verder
Pim Jansen besteld via het internet een laptop. De laptop wordt na enkele dagen geleverd en na het uitpakken van de computer bemerkt Pim dat de laptop toch niet helemaal voldoet aan de door hem gewenste specificaties.
Lees verder
Elke website waarop producten of diensten worden verkocht moet duidelijk maken op welk moment u tot een echte aankoop overgaat. Hoe lang kunt u doorklikken zonder dat u ergens aan vastzit? Als de website hiervoor geen duidelijk stappenplan biedt, dan kunt u een eventuele koop weer ongedaan maken.
Lees verder
Er is geen algemeen recht op ruilen, ook niet bij een aankoop via het internet. Toch kunt u als consument een internetaankoop bijna altijd wel ruilen. Dat komt omdat u bij een aankoop via het internet het recht heeft om tot zeven dagen na ontvangst van het product, de aankoop terug te draaien. U heeft als het ware een annuleringsrecht.
Lees verder