Ga naar content

Consumentenrecht: Artikelen

Informatieve artikelen door de Judex redactie

Opzeggen van contract met energieleverancier

Voor het overstappen naar een ander energiebedrijf gelden bijzondere opzegregels. U heeft in het algemeen een opzegtermijn van dertig dagen bij een overstap naar een nieuwe energieleverancier. Op het moment dat u de opzegbrief verstuurt, loopt het contract dus nog dertig dagen door. Ook als in de algemene voorwaarden een langere opzegtermijn is opgenomen, hoeft u zich slechts aan een dertig dagen opzegtermijn te houden.

Lees verder

Opzeggen van abonnement van internet, telefoon of televisie

Voor contracten over aansluitingen van internet, telefoon en televisie gelden bijzondere regels. Om na te gaan welke opzegtermijn in uw situatie van toepassing is, moet u eerst nagaan welke contractsvorm u heeft...

Lees verder

Opzeggen van abonnementen en lidmaatschappen

Bij het opzeggen van een abonnement of lidmaatschap moet u meestal een opzegtermijn in acht nemen. Deze opzegtermijn verschilt doorgaans van één tot drie maanden, hoewel ook een langere opzegtermijn in uitzonderingssituaties mogelijk is.

Lees verder

Wanneer en hoe kan ik een koopovereenkomst ontbinden?

U kunt een koopovereenkomst ontbinden als de verkoper een kapot product dat u gekocht heeft niet wil laten repareren en hij ook geen andere oplossing biedt. Stel dat hij u geen nieuw product wil of kan geven. U kunt dan besluiten de koop ongedaan te maken (in vaktaal: de koop ontbinden).

Lees verder

Heb ik het recht om een product te ruilen?

Er bestaat geen wettelijk recht op ruilen. Veel winkels hebben een eigen beleid (‘ruilen binnen dertig dagen op vertoon van uw kassabon’), maar dit is in feite een gunst van de winkelier.

Lees verder

Welke garantie heb ik als ik een product koop?

Als u als consument een product koopt, heeft u recht op een goed product. Dit houdt in dat u van een product mag verwachten dat het een bepaalde tijd deugdelijk functioneert. U moet het product dus gedurende een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken.

Lees verder

Aan welke eisen moet een website van een webwinkel voldoen?

Elke website waarop producten of diensten worden verkocht moet duidelijk maken op welk moment u tot een echte aankoop overgaat. Hoe lang kunt u doorklikken zonder dat u ergens aan vastzit? Als de website hiervoor geen duidelijk stappenplan biedt, dan kunt u een eventuele koop weer ongedaan maken.

Lees verder

Mag ik een aankoop via het internet ruilen?

Er is geen algemeen recht op ruilen, ook niet bij een aankoop via het internet. Toch kunt u als consument een internetaankoop bijna altijd wel ruilen. Dat komt omdat u bij een aankoop via het internet het recht heeft om tot zeven dagen na ontvangst van het product, de aankoop terug te draaien. U heeft als het ware een annuleringsrecht.

Lees verder

Uw rechten als consument bij kopen via het internet

Als u aankopen doet via het internet, heeft u als consument in het algemeen zeven dagen bedenktijd en mag u binnen die periode de koop ongedaan maken.

Lees verder

Wanneer is er sprake van koop op afstand?

Als u een product niet in een echte winkel koopt, maar via het internet, per telefoon of fax of via een bestelbon uit een tijdschrift of catalogus, dan spreekt men meestal van koop op afstand. Er gelden dan speciale regels die bedoeld zijn om u als consument te beschermen.

Lees verder
Terug naar boven