Bezwaar & beroep: Tips & Tricks
Als u het niet eens bent met een beslissing van een uitkeringsinstantie, overweeg dan om een schriftelijke klacht of een bezwaar in te dienen.
Wanneer de beslissing op bezwaar maar niet wordt toegezonden, kunt u beroep bij de rechtbank aantekenen wegens het uitblijven van de beslissing op bezwaar. U kunt er ook voor kiezen om eerst een klacht bij de uitkeringsinstantie in te dienen.
U kunt in een bezwaarprocedure ook vragen om mediation. Bij mediation wordt een onafhankelijke bemiddelaar ingeschakeld, die met u en de uitkeringsinstantie alle kanten en achtergronden van het probleem bespreekt. Samen bedenkt u een oplossing waar u zich allebei in kunt vinden. Wanneer de oplossing niet gevonden wordt, wordt de bezwaarprocedure gewoon voortgezet. Wat in…
Als u meer tijd nodig heeft om beroep aan te tekenen tegen een beslissing op bezwaar van een uitkeringsinstantie, teken dan tenminste voorlopig beroep aan. Dit houdt in dat u binnen de beroepstermijn de rechtbank schriftelijk meedeelt dat u het met de beslissing niet eens bent, maar dat u nog enige tijd nodig heeft om…
Doe in uw beroepschrift direct een verzoek voor een vergoeding van door u gemaakte kosten. Doet u dit niet, dan kan dat later te laat zijn.
Wanneer de beslissing op bezwaar maar niet wordt toegezonden, dan kunt u hiervan beroep aantekenen bij de rechtbank wegens het uitblijven van de beslissing op bezwaar. U kunt ook besluiten om eerst een klacht in te dienen bij de uitkeringsinstantie zelf.
Om zoveel mogelijk kans op succes te maken bij het vragen van een voorlopige voorziening is het belangrijk dat u uw spoedeisend belang goed onderbouwt. Stuur bijvoorbeeld uw bankafschriften en een overzicht van uw vaste lasten en schulden mee als u duidelijk wilt maken dat u vanwege financiële reden een snelle beslissing nodig heeft.
U kunt de rechtbank vragen de uitkeringsinstantie te veroordelen in het voldoen van de kosten en eventuele schade. U moet de rechtbank hier wel om verzoeken voordat er een uitspraak is gedaan. Het is dan ook verstandig in uw verzoekschrift al te vragen om een zogenaamde kostenveroordeling.
Dien een klacht bij voorkeur schriftelijk (of per e-mail) in en bewaar een kopie van uw klachtbericht.
Als u van mening bent dat u schade geleden heeft door het optreden van (een medewerker van) een (uitkerings)instantie, schakel dan een gespecialiseerde advocaat. Hij of zij kan u een goede inschatting geven van uw kans om deze schade gecompenseerd te krijgen.