fbpx
Ga naar content

Bezwaar & beroep: Veelgestelde vragen

Als de uitkeringsinstantie, zorgverzekeraar of gemeente uw klacht gegrond verklaard, moet hier een bepaald gevolg aan verbonden worden. Dit gevolg kan bestaat uit excuses en/of een verhelderend gesprek met de betreffende medewerker. Als u schade geleden heeft, kunt u de betreffende instantie vragen om deze schade te vergoeden.

In het algemeen heeft het indienen van een klacht zeker wel zin. De betreffende instantie kan haar gedrag of beleid bijstellen. Bovendien wordt het makkelijker om eventuele schade op de (uitkerings)instantie te verhalen als uw klacht gegrond verklaard wordt.

U kunt een klacht indienen als u niet tevreden bent over de manier waarop de uitkeringsinstantie u heeft behandeld. Denk hierbij aan de situatie dat het te lang duurt voor u een reactie krijgt op uw aanvraag of als u niet wordt teruggebeld terwijl dat wel is afgesproken. U kunt beroep aantekenen als u het niet eens bent met een officiele beslissing op bezwaar van de uitkeringsinstantie.

Zolang de rechtbank geen uitspraak heeft gedaan, blijft de oorspronkelijk beslissing geldig. Als u bijvoorbeeld een bedrag moet terugbetalen, schort uw beroepschrift de terugbetaling niet op.

U hoeft u niet bij te laten staan door een advocaat of een andere deskundige. U mag zelf (voorlopig) beroep aantekenen. Toch is het vaak raadzaam een advocaat of een andere professioneel rechtshulpverlener in te schakelen. Een professional weet meestal beter welke argumenten tot een succesvol beroep kunnen leiden.

De rechtbank vergoedt echter alleen uw proceskosten, wanneer u deze gemaakt heeft door inschakeling van een professioneel rechtshulpverlener. In de praktijk krijgt u meestal slechts een deel van de werkelijke kosten vergoed. U kunt daarnaast om een vergoeding van schade vragen, bijvoorbeeld de wettelijke rente over de te laat betaalde uitkering.

Ook wanneer u beroep heeft ingesteld, kan de uitkeringsinstantie haar beslissing gewoon (blijven) uitvoeren. U kunt via een spoedprocedure (een zogenaamde voorlopige voorziening) de rechtbank verzoeken om het besluit voorlopig te schorsen.

Als uw zaak spoedeisend is, kan de rechtbank beslissen uw zaak versneld te behandelen. Dit betekent dat termijnen binnen de procedure worden ingekort om sneller tot de zitting en de uitspraak te komen. U kunt om een versnelde behandeling vragen. U moet daarbij dan wel aangeven waarom u vindt dat uw zaak versneld, dus met voorrang, moet worden behandeld.

Ja, het is vrij gebruikelijk en vaak ook wenselijk dat u zich door een advocaat of jurist laat bijstaan. Als u zich wilt laten bijstaan door iemand die geen professioneel rechtshulpverlener is, dan moet u de rechtbank dit via een machtiging laten weten.

Met een dergelijke machtiging verklaart u dat een bepaalde persoon in uw plaats op mag treden. Dit betekent dat de gemachtigde namens u het beroepschrift ondertekent en eventueel de gronden bij het beroep voor u opstelt. Ook kan de gemachtigde op de hoorzitting namens u het woord doen. De rechtbank zal alle correspondentie dan ook aan uw gemachtigde sturen.

Ook als u bezwaar heeft gemaakt of beroep heeft ingesteld, kan de uitkeringsinstantie zijn besluit toch uitvoeren. Uw bezwaar of beroep heeft namelijk in het algemeen geen 'schorsende werking'. U kunt bij de rechtbank een spoedprocedure starten om de rechter te vragen het besluit van de uitkeringsinstantie voorlopig op te schorten.

Maak kennis met onze scheidingsexperts

De drie beloftes van Judex

  • ONTZORGING

    Van oriëntatie tot afwikkeling: Judex biedt een totaaloplossing die ontzorgt.

  • PERSOONLIJK

    Service van Judex is altijd persoonlijk en afgestemd op uw specifieke behoeften.

  • KWALITEIT

    Judex werkt alleen samen met de beste gecertificeerde deskundigen.

Uw scheiding is in deskundige handen

Lees meer over onze kwaliteitskeurmerken
Terug naar boven